Het land van de leguanen

1 juni 2017 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Inmiddels zijn we alweer ruim een week in Ecuador en wat is er alweer veel gebeurd.
Vanaf de grensovergang zijn we in de stad Loja terechtgekomen. We merkten gelijk al het verschil tussen Peru en Ecuador! Ecuador is veel ´rijker´ en de invloeden van Amerika en Europa zijn hier duidelijker te merken.
Jesper las al snel in de reisgids dat er een Duits café was dus daar moesten we natuurlijk naartoe zodat hij een curryworst in een stuk naar binnen kon schuiven. Goed, toen dat eindelijk over was konden we lekker naar bed na een vermoeiende 2 dagen.

De volgende dag hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan behalve een stadspoort bezoeken en de volgende bus boeken!

Dus gingen we verder naar Guayaquil, de grootste stad van Ecuador. We hadden eigenlijk gepland om er niet te blijven en gelijk de volgende bus op te stappen. We hadden namelijk gehoord dat de stad niet leuk was als backpacker. Nadat Jesper zich toch koppig aan het inlezen was kwamen we erachter dat er toch wel leuke dingen te doen waren. Maar omdat we er eigenlijk maar 1 dag wilde blijven werd het een ontzettend volle dag! We kwamen 5 uur `s ochtends aan en gingen gelijk naar het hostel toe. Daar hebben we ons even omgekleed en onze tassen gestald. Na een ontbijtje gingen we op pad. Omdat de taxi´s vrij duur zijn in Guayaquil besloten we ons te gaan wagen aan het openbaar vervoer. Meestal is het openbaar vervoer hier echt verschrikkelijk chaotisch en onbegrijpbaar als toerist. Maar hier was het wel goed geregeld. Het was even wennen maar met wat hulp van lokale mensen zijn we er allemaal gekomen. Eerst zijn we echt naar een van mijn favoriete plekken in Zuid Amerika geweest, het iguana park! Het lijkt op het eerste gezicht een doodnormaal parkje met een groot standbeeld en een paar bankjes. Maar als je beter kijkt... zit het echt helemaal vol met leguanen. De beesten zijn echt fantastisch en zitten gewoon een beetje te zonnen en eten de hele dag.
Hierna zijn we gelijk doorgegaan naar een ander park, of nouja, een eiland: Isla de Santay. Het is een mangrove eiland net van Guayaquil af. We hebben het te fiets bezocht wat ons weer een beetje gevoel van thuis gaf! Na 2 uurtjes rondgefietst te hebben, gek te zijn geworden van de muggen en teleurgesteld te zijn omdat we geen kaaimannen hebben gezien, vonden we het wel weer welletjes!

Onze volgende stop was Parque Historico. Het is een groot park waar je zowel de dieren kan zijn die te vinden zijn in Ecuador als de architectuur en de planten. Hier zat het ook weer helemaal vol met leguanen. Was vooral even schrikken toen er eentje opeens van 5 meter hoog uit een boom viel, oeps! Gelukkig leek hij ongedeerd.
Na een lange dag besloten we de mooie boulevard van Guayaquil af te gaan struinen en daar lekker een hapje te eten om de gevulde dag af te sluiten!

En vervolgens door naar klein kustplaatsje Puerto Lopez! Het was vroeger een rustig vissersdorpje maar inmiddels is het overgenomen door toeristen. Dit is vooral te wijden aan een bijzonder eiland dichtbij, en de jaarlijkse walvissenmigratie die hier goed te zien is. Helaas was het niet het seizoen van de walvissenmigratie, maar we zijn wel een kijkje gaan nemen op het eiland. Het eiland heet 'Isla de la plata' en staat ook wel bekend als de 'poor mans galapagos'. Aangeziem wij niet echt het budget of de tijd hebben om de Galapagos eilanden te bezoeken besloten we voor dit leuke alternatief te gaan! 'S ochtends vroeg stapten we op de boot om te varen naar het eiland op een uurtje afstand. Het was een rustig ritje afgezien dat Jesper zeeziek werd en dat we opeens stopte om een giga vis binnen te halen! We dacht dat we de vis geraakt hadden of dat hij ziek was en daardoor aan het drijven was, maar beiden bleken fout. De gids sprak niet fantastisch Engels maar we begrepen het volgende: de vis krijgt via het water veel zuurstof binnen. Op een gegeven moment zit er zo veel lucht in de vis dat hij naar het oppervlakte gaat drijven. Hij heeft dan 3 minuten nodig aan het oppervlak om de lucht kwijt te raken. Deze vis had alleen een hele slechte timing omdat wij net langs kwamen varen. Eenmaal bij het eiland aangekomen gingen we eerst grote schildpadden kijken. Wauw! Het waren er super veel echt heel gaaf (zie videos) Daarna gingen we het eiland op en daar hiken. Het was een prima stukje lopen, ondertussen hebben we ons goed vermaakt met het proberen te vangen van salamanders, waar het eiland vol van zat We hebben heel veel blue footed boobies gezien en frigate birds(geen idee hoe ze in het Nederlands heten). De blue footed boobies hebben felblauwe voeten wat komt omdat ze zo veel sardientjes eten. De mannelijke frigate birds hebben rode ballonnetjes onder hun snavel hangen die ze opblazen om vrouwtjes aan te trekken. Heel grappig gezicht :-) Na het hiken was het tijd om te gaan snorkelen! Carmen was heel bang dat er kwallen in het water zaten dus het duurde een redelijke poos voor ze eindelijk erin zat. Ze was er ook heel snel weer uit want eenmaal in het water kwam ze erachter dat ze toch wel een zwemvest aan wilde. We hebben een klein filmpje -zie videos- gemaakt maar het was lastig fotos te maken omdat het best donker was onderwater. We hebben echt heel veel verschillende vissen gezien en koraal. Na ons strandbezoekje aan Puerto Lopez was het weer tijd om door te gaan, naar Baños de Santa Agua. Dit is een echte toeristenstad waar je allerlei adrenaline gerelateerde activiteiten gaan doen. Omdat we toch keuzes moesten maken hebben we besloten het bij een watervalroute te mountainbike te houden en 2000m aan zipline-plezier. Voor 5$ huurde we twee stevige mountainbikes en begonnen we vol goede moed aan de tocht. Fietsen was alleen wel flink anders in Nederland met al die heuvels. Gelukkig was het meeste naar beneden, dus we hoefden niet zo zwaar naar boven te trappen. We moesten wel over de snelweg fietsen gewoon met alle autos en vrachtwagens, dat was af en toe wel even spannend maar gelukkig ging het goed. Zo'n 10 watervallen zijn we tegengekomen, in allerlei verschillende maten. Het hoogtepunt was de laatste waterval: Pailon del Diablo, de grootste van Ecuador. En daar hebben, jawel, een heuze douche onder genomen(zie fotos). Na de klim naar de bovenkant van de waterval waren we wel helemaal op, en waren er blij dat er trucks stonden te wachten die ons en onze fietsen voor een klein bedragje weer terug naar Baños wilden brengen. De volgende dag hebben we een bus gepakt naar Casa del Arbol(:boomhut). Hier hangen schommels aan een boom precies op het randje van een berg. Net alsof je op een schommel zit aan het eind van de wereld! Na een stukje schommelen hadden we het al snel gezien. Opweg in de naar Casa Del Arbol hadden we een bord gezien van een zipline organisatie.. we baalden nog steeds dat het ziplinen over de Sacred Valley niet doorging, dus besloten uit te stappen bij het bord. Helaas hadden we ons vergist dat het vanaf de weg nog een enorm stuk omhoog lopen was. Puffend en hijgend en geen idee hoe ver het nog zou zijn, kwam onze redding aan! Een ouder koppel uit Israel in een auto waarbij we mochten instappen. Beetje jammer dat toen we eindelijk lekker in de auto zaten dat het nog maar 100 meter bleek te zijn! Het ziplinen zelf was heeel gaaf! Ondersteboven, als superman en zelfs samen :-). Het was 2000m aan zipline in totaal. Mooie ervaring

Carmen en Jesper

1. Annie:
    3 juni 2017
    wat een vac zijn jullie nog niet moe van de bergen lopen en fietsen het gaat weer op schieten wat gaat het snel van daag is ons feest ook al ik kijk er naar uit dat wij jullie weer zien en dan speken wij wat af dikken knuffel cor en annie