Dag Lima, hoi Cusco!!

15 april 2017 - Cusco, Peru

De laatste dag in Lima zit er alweer op. Nu zitten we in het vliegtuig naar Cusco om daar alle mooie dingen te gaan beleven. De afgelopen dagen zijn we druk bezig geweest om zo veel mogelijk van Lima te zien.

Iets wat in heel Lima terugkwam en ons erg opviel was dat de mensen overal bang zijn voor ongewenst bezoek. Alles zag er onuitgenodigd en dicht uit met tralies voor de ramen. Zelfs toen we aanbelden bij het hostel werd heel terughoudend de deur op een kier opengedaan en gevraagd wat we daar te zoeken hadden. Ook voor ons hostelraam zat tralies wat even wennen was (zie fotos). Ook toen we in de taxi zaten vroeg de taxichauffeur ons om het raampje helemaal dicht te doen omdat we op dat moment een gevaarlijke buurt inreden.

Woensdagmiddag zijn we naar het beroemde Parque d'amour geweest, het liefdespark. Dit aan de kust gelegen parkje had een geweldig uitzicht over de zee. Vervolgens zijn we afgedaald naar de kust zodat we een korte duik konden nemen. Dit pakte niet geweldig uit omdat de golven iets heftiger waren dan verwacht, en de bodem bestond uit kiezelstenen(au). Die avond heeft Carmen me meegesleept naar een veganistisch restaurant. Daar heb ik de meest smerige pizza ooit op; geen aanrader dus. Omdat we allebei nog niet echt aan het tijdsverschil van 7 uur gewend waren lagen we rond 9 uur lokale tijd al op een oor, en waren we de volgende ochtend helaas al rond half 4 klaarwakker. Na nog even kort ingedut te zijn gaf dit ons wel de kans om vroeg op pad te gaan.

Rond half 10 vertrokken we dan ook vol goede moed naar het Larco museum, een archeologisch museum een paar districten verderop. Voordat we goed en wel de straat uit waren, hadden we echter al iets anders gaafs gevonden. Huaca Pucllana, een archeologische site wat zo'n 1600 jaar geleden een tempel was van de Lima beschaving die daar woonde. Het bizarre ervan was dat het eigenlijk midden in een woonwijk lag en we er eigenlijk half per ongeluk tegenaan liepen. Na daar ongeveer anderhalf uur met onder andere een guided tour rondgelopen te hebben verlieten we deze indrukwekkende plek om onze reis te vervolgen. Vanaf het hostel was het museum ongeveer 7 kilometer lopen, maar net uit de route (dachten we) was het nationale reservaat waar het ons leuk leek om te lunchen. Helaas waren ze het park aan het schoonmaken toen we daar aankwamen en was het niet open voor bezoekers. Toen zijn we maar op het gras aan de overkant gaan zitten. Ook leuk natuurlijk! Wat minder leuk was dat ons uitstapje toch net iets meer uit de route lag dan we dachten. Dit in combinatie met het chaotische Peruviaanse verkeer waar elke oversteek een avontuur op zich is, kwamen we rond 3 uur aan bij het museum. Na bijna 6 uur door een brandende 27 graden te hebben gelopen was het eerste wat we deden dan ook een drankje drinken op terras.
Het museum zelf was achteraf gezien helemaal niet zo bijzonder, zeker niet vergeleken met wat we overdag al hadden gezien. Na een beetje twijfelen hebben we er daarna toch voor gekozen om lekker de taxi naar het hostel te nemen in plaats van het hele stuk weer terug te lopen.

Die avond gelukkig wel heel lekker gegeten in restaurantje op loopafstand van het hostel. Daarbij het eerste Peruviaanse biertje gedronken en dat pakte beter uit dan verwacht. Na het heerlijke eten in het restaurant wilden we nog naar een bar om een Pisco sour(het nationale drankje van peru) te drinken. We waren helaas alleen zo moe van het lange lopen in de zon dat het er niet in zat, en we om half 9 allebei lagen te slapen.

Inmiddels zijn we aangekomen in Cusco. Carmen zat de hele vlucht tegen het raam aangeplakt want het uitzicht was onwerkelijk mooi. Cusco zelf is trouwens ook echt adembenemend. We hebben zelfs nog een stuk meegekregen van een katholieke optocht waarvan we vermoeden dat het met goede vrijdag te maken heeft, wat heel bijzonder was (zie video)

Door Jesper (en een beetje door Carmen)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie:
    15 april 2017
    Dat ziet er geweldig uit geniet er van cor en annie
  2. Nynke:
    15 april 2017
    Oeh wat een avonturen allemaal! Mooie foto's ook! Super leuk om dit zo te lezen :D
  3. Saskia:
    15 april 2017
    Mooie foto's, leuk om mee te lezen! Op naar het volgende avontuur, liefs Saskia
  4. Manon:
    15 april 2017
    Klinkt echt heel vet! En zo ziet het er ook uit. Enjoy!
  5. Jopie:
    15 april 2017
    veel plezier samen , ik vind jullie verslag leuk om te lezen blij je op de hoogte
  6. Conny:
    15 april 2017
    Erg leuk om te lezen en te zien allemaal. Alleen de video...zie ik niet.
  7. Lars:
    15 april 2017
    Super om te zien dat jullie het naar jullie zin hebben. Carmen, zorg wel dat Jesper in leven blijft en dat hij wel genoeg vlees binnen krijgt. ;p

Lars
  8. Wilma:
    19 april 2017
    Wat een avontuur en dan is dit nog maar het begin. Leuk om te lezen!