Cuscoo

21 april 2017 - Cuzco, Peru

We zijn alweer een week in Cusco en het is er heerlijk. Het is een behoorlijke verademing in vergelijking met Lima, de hoofdstad van Peru met maarliefst 10 miljoen (!) Inwoners. Cusco is ook wel druk maar heeft met maar 500.000 een behoorlijke dorps gevoel voor een stad.
Cusco zelf is heel mooi en er is ontzettend veel te doen en te zien, maar het is best toeristisch geworden. Er zijn ontzettend veel verkopers op straat en toeterende taxi's opzoek naar klanten. Ik word per dag wel zo'n 30 keer gevraagd of ik een massage wil... Mijn meest gesproken woorden in het Spaans zijn dan ook : 'no gracias'

Dat Cusco op 3000(!) meter hoogte ligt hebben we zeker gemerkt. Van hoogteziekte hebben we gelukkig allebei geen last gehad, maar een aantal dagen hebben we door minder zuurstof in de lucht bij elk trapje en heuveltje lopen hijgen. En daar hebben ze er echt verbazingwekkend veel van in Cusco helaas.
We hadden ons er helaas ook een beetje in vergist dat we dichterbij de zon zijn nu... Allebei verbrand , oeps! Overdag als de zon schijnt ligt de gevoelstemperatuur heel hoog en lijk je weg te branden. Als het rond een uur of half 6 begint te schemeren en de zon wegzakt achter de bergen, lijkt het opeens te vriezen!! De temperatuur daalt soms zon 20 graden. Dus overdag korte broek en savonds rond 8 uur is een thermolegging onder je broek niet verkeerd.

Afgelopen week hebben we Spaanse lessen gehad wat ontzettend leuk was!! We verbleven in het schoolgebouw dus met 5 meter lopen stonden we in de klas, ideaal. We zaten in een klasje van 5(leeftijden 20 tot 50!) en hadden elke ochtend van half 9 tot half 1 les, door twee verschillende leraren. Leraren waren echt geweldig, heel enthousiast. Met allerlei spelletjes etc vlogen de ochtenden voorbij. We hebben ontzettend veel geleerd en bovendien was het echt heel leuk. We hebben veel leuke mensen ontmoet hier, bijna iedereen hier is zelfs Nederlands!
We hadden hier eigenlijk nog heel graag een weekje willen blijven, maar hebben toch besloten om dat niet te doen aangezien we maar kort de tijd hebben hier in zuid Amerika.

Vanavond staat nog een salsacursus op het programma met de school en dan vertrekken we hier morgenochtend.
We gaan terug naar het vorige hostel waar we waren en gaan dan nog zo veel mogelijk proberen te doen in en rond Cusco (Zipline boven Sacred Valley, inca ruïnes te paard bezoeken) voor we dinsdag op een 4-daagse trek door de bergen gaan naar Macchu Picchu!

Na de lessen hebben we deze week ook nog een aantal plekken bezocht, we zijn oa naar een grote oude Inkatempel geweest waar nu een katholieke kerk bovenop is gebouwd. Er is nog wel wat overgebleven en dat was bijzonder om te zien! De manier waarop zij muren bouwden waren heel bijzonder.
Ook zijn we naar het InkaMuseum geweest in Cusco. Daar kwamen we er al snel achter dat er niet veel informatie bij de stukken stond, en dat wat er stond was in Spaans. We vonden het zonde om er zo doorheen te lopen. We zagen toevallig dat er een groep rondliep met een gids.. dus wij onze stoute schoenen aangedaan en gewoon gevraagd of we alsjeblieft mee mochten lopen. En ja hoor, een gratis tour gehad van 1,5 uur! (Best duur hier normaal) En een heleboel kennis over de inkas en de overname van de Spanjaarden rijker.
Op donderdagavond zijn we naar het planetarium van Cusco gegaan. Vanaf een parkje in de buurt werden we met een busje opgehaald om vervolgens een smal donker pad op te rijden. Het planetarium was dan ook niet echt wat we verwacht hadden. Toen we aankwamen waren ze precies bezig om drie lenzen naar buiten te dragen. Ik had zelf (helemaal onterecht eigenlijk) wat grotere en vaste telescopen verwacht. Eerst kregen we in een dome een kleine introductie over de astronomie van nu en over die van de Inca's. Toen we daarmee klaar waren was het eindelijk zo ver! De telescopen zagen er dan wel niet indrukwekkend uit(Carmen vond ze wel indrukwekkend), maar het beeld dat ze produceerden was dat zeker wel. We hadden gelukkig echt een perfect heldere nacht uitgekozen voor ons uitstapje. De hoogtepunten waren een Nebula in Orions belt, wat echt geweldig was, en Jupiter. Van die laatste waren de 4 manen en de zwarte strepen op de as ook duidelijk zichtbaar en dat zorgde voor een prachtig beeld. We hebben ook nog een 'free tour' (tip-based) gedaan in Cusco van 2 uur wat enorm leerzaam was... En ik(Carmen) heb zelfs alpaca vlees geproefd na 7(!!) van jaar vegetariër te zijn. Was best lekker. Jesper heeft het ook gegeten trouwens
Ook een mini kookcursus gehad van het nationale gerecht, ceviche(vis) ook goed te eten :-)

We blijven ons trouwens verbazen over de enorme verschillen tussen Nederland en Peru af en toe. We liepen laatst terug van de supermarkt toen op een aflopende weg 2 auto's remde voor het stoplicht, maar de achterste auto had helemaal geen profiel op zijn banden dus gleed zo door. Ja hoor, achterkant van de voorste auto kapot. Wij waren heel nieuwsgierig dus bleven even kijken hoe het afliep. Er waren 2 agenten dichtbij dus die kwamen gelijk even kijken. Ze keken er naar en knikte 'jep, dat is kapot'. Praten even met de man in de achterste auto die niet uitstapte en deed alsof er niks aan de hand was. Meneer in de voorste auto stapte even uit om te balen en reed vervolgens met een kapotte auto weer weg toen het licht groen werd. Dit alles duurde zo'n 30 seconden. Heel wat anders dan in Nederland!!! Inmiddels beginnen we het Nederlandse eten ook wel een beetje te missen trouwens... Vanavond pannekoeken bakken dus!

1. Conny:
    22 april 2017
    Boeiende verhalen van jullie. Mooie foto's, niet zoveel, maar dat komt natuurlijk omdat jullie zo genieten :) Lekker mee doorgaan en veel succes met de Salsa vanavond! Leuk dat jullie ook dáárvan gaan proeven. Dikke knuf, adios!
  2. Martijn dH:
    22 april 2017
    Heel erg leuk om zo van jullie reis op de hoogte te blijven, en ik vroeg me inderdaad al af of Machu Picchu voor jullie nog op het programma stond. Dat staat ook hoog bovenaan mijn bucket list om nog een keer te bezoeken. Ben benieuwd naar de foto's en naar jullie volgende blog update!
  3. Annie:
    22 april 2017
    wat een mooi verhaal weer ik vind het heel leuk om jullie te volgen en weer mooie foto,s een dikken knuffel voor jullie
  4. Heerlijk jullie zo blij te zien, puur zonnig gezicht en gelukkig.:
    22 april 2017
    Heerlijk jullie zo te kunnen volgen, en wat een kleuren hebben ze daar .Dat verbranden van de zon valt nog mee, jullie zien nog witjes. Maar geniet van alles wat je ziet .En denk goed aan de been spieren, je moet nog veel lopen. dag Schatten tot de volgende post.