Op avontuur in de Amazone: alligators, slangen en piranhas!

6 juni 2017 - Cali, Colombia

Na 2 adrenaline gevulde dagen was het dan tijd om naar jungle stad Tena af te gaan reizen. Daar was het aan ons de taak om een jungle tour uit te gaan kiezen. Best lastig nog! We waren er al snel over uit dat we zo veel mogelijk wildlife wilde zien, ook al betekende dat dat we langer moesten reizen om dieper de jungle in te komen. We besloten dus naar Laguna Limoncocha te gaan. De bus zou savonds vertrekken dus we hadden nog een dag te vullen. Aangezien Carmen erg houdt van grotten en we hoorden dat er grotten dichtbij waren, besloten we daar onze tijd aan te besteden.
Het heette de grotten van Jumandi. Jumandi was een belangrijk figuur in de strijd tegen de Spanjaarden. Op een gegeven moment heeft hij een grote groep mensen verborgen in de groep voor de Spanjaarden. Die hebben daar heel lang moeten schuilen en leven in het pikkedonker.
De grot is nog helemaal in natuurlijke staat: onder water en onverlicht. We waren van tevoren al gewaarschuwd dat we nat zouden worden, maar dat we echt moesten zwemmen hadden we niet verwacht!
Het was best lastig omdat je in het water niet zag waar je je voeten kon neerzetten, er zaten soms diepe gaten in de grond. Op een gegeven moment was er een stuk waar we doorheen moesten waar het water 3 meter diep was! De stroming was ook best sterk. Gelukkig hing er boven dat stuk touw om je te helpen. Er waren ook heel veel vleermuizen in de grot, en spinnen en schorpioenen... Iets minder leuk. Aan het einde kwamen we zelfs bij een waterval in de grot. Daar moesten we natuurlijk even onder gaan staan en even lekker zwemmen in het water. Telefoons en camera's mochten niet mee dus helaas geen foto's, maar wel een bijzondere ervaring om onder een waterval in een grot te zwemmen.

Helaas toen we terugkwamen van de grotten was er een flinke tegenvaller: Carmens telefoon gestolen bij het bus station! We dachten dat we ons inmiddels wel aardig konden redden in het Spaans, maar toen we aangifte moesten gaan doen bij de ecuadoriaanse politie schoot ons spaans toch enorm tekort. De ene agenten verwezen ons naar andere agenten, die agenten zeiden dat ze niks konden doen. Na aandringen en uitleggen met de vertaalapp van Jesper verwezen ze ons weer door naar andere agenten! Die zaten in een politiekantoor wat gewoon een gezinswoning was met een stickertje 'policia' op het raam geplakt. Maargoed ,uiteindelijk is het helemaal gelukt gelukkig.

En toen die avond was het eindelijk tijd om de Amazone in te gaan trekken! Een nachtbus bracht ons naar het natuurgebied waar we de komende 3 dagen zouden gaan doorbrengen. Eenmaal daar aangekomen werden we met een boot over het meer naar onze 'cabañas' gebracht, echte junglehutjes op palen met alleen een bed en klamboe erin.

We gingen na een dutje om bij te komen van de nachtbus gelijk de jungle in! We gingen vooral verschillende medicinale en eetbare planten bekijken. En natuurlijk gelijk eten plukken en uit de grond halen voor het avondeten! De grootste uitdaging was het uit de grond halen van yuka, een soort aardappelplant dat groeit aan de wortels van bomen... Jesper heeft zich aardig in het zweet gewerkt voor het avondeten! Zeker even bij de video's kijken, Carmen heeft het gefilmd en het is heel vermakelijk.
Daarnaast hebben we nog citroenen gehaald, gember, pepers en papaya. Er waren ook koffiebonen, cacao, bananen etc. Maar dat was niet goed op dat moment.
We hebben slechts één aapje gespot en zijn na 2 uur jungle terug gekeerd om na de lunch door te gaan met het verzamelen van een ander deel van ons avondeten... Piranhas!

Met wat hengels gemaakt van takken en een stuk rundvlees gingen we in een bootje het water op. Jesper lukte het heel goed en heeft er maar liefst 9 gevangen! Carmen geeneen helaas ondanks harde inspanning en vele pogingen. Uiteindelijk hadden we 17 piranhas voor het avondeten samen met de vangst van de kok en de gids!

Het was een bijzondere ervaring om allemaal eten op je bord te hebben bij het avondeten waar je zelf die dag voor gewerkt had. Normaal gesproken halen we het natuurlijk zo uit de supermarkt. Het liet het eten nog lekkerder smaken :)

Na eten hebben we nog een mooi kampvuur gebouwd en toen was het alweer tijd om naar bed te gaan.

De volgende ochtend kwamen we er achter dat we kamergenootjes hadden. Een paar vleermuizen hielden ons gezelschap! We hadden ook iemand onder ons wonen, namelijk een rode slang. na een stevig ontbijtje gingen weer de jungle in! Echt mega veel apen gezien die dag, allerlei verschillende soorten. We kwamen ook echt bij een gigantische boom (maar dan ook echt gigantisch) die heel oud is.

Daarna gingen we het meer op om daar de zonsondergang te bekijken die zeker niet verkeerd was :-)
Daarna was het eindelijk tijd voor iets waar we heel veel zin in hadden : alligators spotten!!
Dit kon alleen gedaan worden in het pikkedonker. Gelukkig waren ze heel makkelijk te vinden, want als je met je zaklamp over het meer scheen zag je hun ogen heel fel oplichten. Het leken net fietslampjes in de verte, je kon ze van meer dan 100 meter afstand zien.
Onze gids was voor we begonnen heel nadrukkelijk en overdreven aan het zeggen dat we niet in paniek moesten raken en dat we hoe moeilijk ook stil moesten blijven voor onze veiligheid. Wij dachten pff, in paniek raken, we hebben zo vaak krokodillen en alligators in dierentuinen gezien.
Maar toen er opeens een mega alligator op een meter afstand van ons zat begrepen we het opeens heel goed!! Jeetje wat zijn die beesten eng zo in het donker. En zo dichtbij terwijl je in een klein bootje zit.
Onze kapitein was dan ook helemaal niet bang voor de beesten (zijn familie leeft al 300 generaties in de jungle bij het meer) en stuurde het bootje recht op de alligators af en zelfs eroverheen. Was een behoorlijk avontuur.
We hebben uiteindelijk zon 5 grote gezien en een heleboel kleintjes ergens aan de kant.
Het was overigens echt ontzettend magisch om snachts daar te varen omdat de hele rivier werd opgelicht door vuurvliegjes! Heel mooi net alsof je in de Efteling bent :)

De volgende dag hebben we niet zo veel meer gedaan, we zijn nog even de jungle in geweest maar hebben vooral gespeeld met de intens schattige puppy op het kamp.

Hierna zijn we gelijk doorgegaan naar de prachtige stad Quito. Wij zijn niet snel onder de indruk van koloniale steden omdat het niet echt ons ding is, maar wauw dit was toch wel heel indrukwekkend! We hebben echt een heel indrukwekkende mega goude glanzende kerk bezocht. Na het oude stadscentrum gezien te hebben zijn we modernere winkelcentra op gaan zoeken, om een nieuwe telefoon te vinden voor Carmen. Na een hele hoop gedoe gelukt gelukkig!

De dag daarna gingen we naar 'Mitad del mundo', het midden van de aarde, naar de evenaar. We zijn er naar een monument geweest met een geinig museum. Grappig feitje: op de evenaar weeg je minder door de centrifugale kracht. Het planetarium was een tegenvaller maar de llamas waren wel leuk.

Daarna gingen we naar een ander museum vlak ernaast wat ook over de evenaar ging maar ook over de inheemse culturen in Ecuador. We mochten tijdens de rondleiding allemaal proefjes doen die te maken hadden met de evenaar. Carmen heeft zelfs een diploma gekregen omdat ze een ei op een spijker heeft laten staan(scheen makkelijker te zijn op de evenaar)! Jesper vertelde alleen dat alle proefjes complete onzin waren, gewoon trucjes. Beetje jammer!

Daarna zijn we nog een ander museum gaan bezoeken rondom een kunstenaar, Guayasamin. Hij is overleden en daarna is zijn huis en een galerij naast zijn huis het museum geworden. Carmen vond zijn kunstwerken enorm indrukwekkend, het was het aller gaafste kunstmuseum waar ze ooit was geweest. Jesper vond er wat minder aan.

En toen was het tijd voor ons om de grens weer over te gaan steken, deze keer naar Colombia. Helaas was het niet zo lekker rustig als de vorige grensovergang. Wat het nog verwarrender maakte is dat we door de taxichauffeur aan de verkeerde kant van de grens waren afgezet, in Colombia al dus! Dus moesten we eerst terug lopen naar Ecuador om daar onze 'uit' stempel te halen. Helaas ging het niet zo soepel als gehoopt want omdat we Ecuador waren binnengekomen bij een grenspost zonder computersysteem hadden ze eerst 3 kopieën van onze paspoorten nodig!! Maargoed de kopieën waren zo gehaald en voor de rest ging het goed.
Na dat we de grens over waren gestoken hadden we nog een paar uur over voor onze nachtbus ging. We besloten naar een locale attractie te gaan, Las Lajas Sanctuary. We hadden weinig/geen verwachtingen maar wauw wat zijn we verrast! Het was de mooiste kerk die we ooit gezien hebben. hij is gebouwd ongeveer 70 jaar geleden over de breedte van een dal.. heel bijzonder om te zien.

Inmiddels zijn we aangekomen in Cali vanafwaar onze vlucht hier morgen vertrekt naar Cartagena. Cali is alleen een van de gevaarlijkste steden van Colombia. We kregen bij het hostel gelijk een kaart met welke gebieden/straten we ons beter niet kunnen bevinden.
Gelukkig is alles goed gegaan :) we hebben een mooie dierentuin bezocht en lekker geluierd in de zon! Ook helemaal niet verkeerd

Carmen en Jesp

1. Martijn dH:
    7 juni 2017
    Zijn jullie daar nou nog steeds?! :) Wat een avontuur zeg in de jungle, de grotten, en met al die beesten in je "slaapkamer". Wel echt ontzettend leuk om te lezen!
  2. Cissi:
    7 juni 2017
    Las Lajas wordt weleens de mooiste basiliek van de wereld genoemd en dat is goed te begrijpen na het bekijken van de foto's! Jullie maken echt een jaloersmakende reis en het is heerlijk om thuis een beetje mee te mogen genieten.
  3. Heerlijk jullie zo blij te zien, puur zonnig gezicht en gelukkig.:
    7 juni 2017
    Ik heb hier zitten lachen en zitten huilen om jullie heerlijke verhalen(dat huilen was van blijschap) wat
    zien en beleven jullie toch veel , durven jullie veel, en genieten jullie veel, echt een fijn gevoel dat zo te lezen. Ga door zo. Knuffels van mij Oma.
  4. Annie:
    7 juni 2017
    Wat een verhaal weer het is zo leuk om dat te lezen schiet nu op Nog een paar weken dan zien wij jullie weer terug alle twee een dikken knuffel grt
  5. Wilma:
    7 juni 2017
    Mooie en spannende verhalen maar wat een avontuur.
  6. Conny:
    7 juni 2017
    Wat een boeiend verhaal weer en wat een doorzetter ben jij, Jesper, met je oogst! Wah, kijk eruit om jullie straks weer te zien en de verhalen nogmaals te horen plus wat nog niet opgeschreven is natuurlijk:)
  7. Jopie:
    9 juni 2017
    wat een verhaal , jullie maken nogal wat mee. ben jaloers op jullie, maar met die enge beesten hoeft niet hoor, haha geniet maar van de laatste weken. groetjes en knuffels van ons
  8. Jelmer:
    15 juni 2017
    Wauw wat een reis! Leuk om zo te kunnen volgen wat jullie daar allemaal meemaken. Geniet nog van de laatste weken!