Trek naar Machu Picchu

3 mei 2017 - Aguas Calientes, Peru

Sinds we de vorige keer schreven is de tijd ontzettend snel gegaan!
We hebben een rit te paard gedaan langs allemaal Inca tempels, en we hebben natuurlijk de Lares Trek gedaan naar Machu Picchu!
De Lares Trek is een alternatief van de klassieke Inca Trail. We hebben voor deze trek gekozen omdat het 'off the beaten track' is. Na 2 weken lang in toeristisch gebied was het heerlijk om alleen te zijn in de bergen.
We hadden een groepstocht geboekt, maar we waren de enigen die zich hadden opgegeven voor die datum dus we hadden een heuze privé tocht! Een guide, een chef, een horseman(en een stuk of 6 paarden en ezels) en een hulp helemaal voor onszelf! Wat een luxe!

De eerste dag zijn we om 5 uur sochtends vertrokken om eerst naar een bijzondere Inca stad te gaan(Pisac). Daar zonsopgang gezien en we dachten al alles te weten over de Inca's maar toch weer nieuwe dingen geleerd. Daarna een stukje rijden en toen begon het echt... De eerste dag was het vreselijk warm en waren er een boel beestjes en muggen. We liepen echt door de jungle, langs een rivier. Het pad ging steil omhoog en was best pittig.

De tweede dag hebben we ontmoetingen gehad met de mensen die in de bergen wonen. Voor hun is de enige communicatie met de buitenwereld de mensen die passeren. Zouden ze naar een dorp of stad willen zouden ze een dag te voet onderweg zijn, wegen zijn daar immers niet. De kinderen waren maar al te blij met de spulletjes die we hadden meegebracht voor hun. Het leven daar is zwaar, het wordt erg koud daar snachts maar geld voor warme kleding of dichte schoenen is er niet. Door de extreme kou was hun huid aangetast, wat er pijnlijk uitzag.
Toen begon de klim, naar de top van een berg op maarliefst 4700 meter. Het was een steile en zware klim en hoe hoger we kwamen hoe minder zuurstof er in de lucht zat dus hoe zwaarder het werd. Op een gegeven moment werd het te zwaar voor me en heb ik een stuk op een van de paarden mogen zitten die mee waren. Inmiddels sneeuwde het en was de temperatuur behoorlijk gedaald dus we mochten niet te lang stoppen omdat we anders te veel zouden afkoelen.
Bij een grot stopte we en daar voerde onze guide een Andean ritueel uit met coca bladeren. Hoewel coca bladeren, het hoofdbestanddeel van cocaïne, in Nederland verboden zijn, gebruikt iedereen ze hier. Ze helpen namelijk enorm tegen hoogteziekte. Het is een hele oude traditie om op coca bladeren te kauwen dus vandaar dat ze ook werden gebruikt in het ritueel. Na afloop hebben we het laatste stuk van de berg beklommen. Vanaf daar begon de lastige tocht naar beneden. Hoewel we trekking poles hadden waren er heel veel losse steentjes waardoor je snel uitgleed. Nog wat watervallen gezien en aan het eind van de dag helemaal kapot

De derde dag hebben we vooral heel veel wildlife gespot! We hebben veel karakara eagles gezien en ook wat valken. De hele trek liepen we al de hele tijd tussen de lama's en alpacas maar ze waren de 3e dag nog geweldig. Ook hebben we heel veel wilde chinchilla's gespot! Was best moeilijk want ze hebben een goede schutkleur. We hebben nog een berg beklommen van 4200 meter en daarna een welverdiend middagje ontspannen in de hot springs! Bijna alle bergen waar we langs zijn gekomen zijn eigenlijk vulkanen en ze warmen de vele rivieren die daar stromen op. Was heerlijk na dagen bikkelen.

Diezelfde avond gingen we met de trein naar aguas calientes om de volgende dag vanuit daar naar Machu Pichu te vertrekken. De trein was alleen best wel chique... 3 dagen niet gedoucht, modderschoenen en bezwete kleren: we voelde ons lichtelijk niet gepast voor de situatie. Ook moet je daar er blijkbaar al een half uur van te voren bij de trein zijn?? Mensen waren heel verbaasd dat we een paar minuten voor vertrek rustig kwamen aanlopen. In Nederland springt iedereen de laatste seconde de trein nog in, haha!

De volgende ochtend naar Machu Picchu dus... Ik had hele hoge verwachtingen, maar na een paar dagen door prachtige bergen en gletsjers viel het toch een beetje tegen... Er zijn veel Inca ruïnes, maar deze is bekend ook om de mooie locatie: tussen de bergen. Maar vergeleken met de bergen die we al hadden gezien viel het tegen. Ook hadden we al heel veel architectuur gezien omdat we al meerdere ruïnes bezocht hadden, de architectuur is overal ongeveer hetzelfde dus bijzonder was dat ook niet. En bovendien... Na een paar dagen geen mensen om je heen en alleen met de natuur, zijn al die toeristen ineens niet zo prettig haha en als je dan 2 keer bijna voor je hoofd geslagen wordt met een selfiestick ben je het wel zat.
Tot overmaat van ramp hadden we ook nog eens een kaartje gereserveerd voor de Machu Picchu Mountain, achteraf een grote fout. Na 3 dagen trekken door weer en wind is dan 2,5 uur trappen opklimmen niet echt waar je zin in hebt. Het uitzicht was wel mooi maar het was mistig dus het was het 4 uur onderweg zijn niet echt waard. Wat het hoogtepunt was voor mij was de tempel van de Condor. Twee grote rotsformaties vormde de vleugels, waar inhammen in waren gemaakt voor mummies. In de Andean religion is de condor het dier van de 'upper world', waar alle goden zoals de zon en de creator zich bevinden. De condor droeg dus de mummies mee op zijn vleugels. Het was een groot en indrukwekkend bouwwerk, helaas zo onder de indruk dat ik ben vergeten foto's te maken!
Voor Jesper was vooral het hoogtepunt dat ze de tijd van het jaar en de seizoenen konden bepalen mbv hun bouwwerken en de bergen.
De trein terug was ook een hele ervaring, in de coupé werd eerst een dansshow uitgevoerd en daarna een modeshow... Vreselijk! We waren moe en wilde gewoon even rusten. Gelukkig zat er een hilarisch Australisch koppel tegenover ons die het leed wat verzachtten :-)

De trek was al met al fantastisch, hoewel Machu Picchu het hoogtepunt had moeten zijn, bleek de reis er naartoe bijzonderder. We zijn super trots dat we het gehaald hebben. Makkelijk was het niet. Het weer was ook vreselijk onvoorspelbaar. Zoals onze tourguide zei: 'The Andean weather is as unpredictable as the Andean woman.'
Begon het te regenen, trokken we onze poncho's aan en ging de regen gelijk weer weg!
Ik ben zelf ook geraakt door de Andean religie. Het idee van het in harmonie leven met de natuur en respect hebben voor de aarde (pachamama) en de bergen (apus) sluit aan bij de manier waarop ik graag wil leven.